“How can we fail? What could go wrong?”…

Spackla lite här, grundmÃ¥la lite där, spika upp nÃ¥gra panelbrädor, täckmÃ¥la dem och lite annat, bl a tvÃ¥ dörrblad till garderoben, framsidorna alltsÃ¥ sÃ¥ man vill vara lite mer noggrann med färgskiktet…

SÃ¥gade till hyllplanen för “vant & luv”-hyllorna,  sidostyckena frÃ¥n gamla byrÃ¥n fick ge material till dessa sÃ¥ lite Ã¥tervinning blir det där.

Primade ytan för klinkersen sÃ¥ kanske att det blir läggning av dessa i morgon…

Och om jag inte är helt ute sÃ¥ borde röret med garderobsdelarna komma imorgon… sÃ¥ sysslolös är man inte… :roll:

Jaja.

“Skattemärket kan tas bort” (NK)

Orsaken är att det kostar för mycket att skicka ut märkena.

Förslaget har fått kritik för att kontrollerna skulle försvåras.

-Det finns väl en ganska hög risk för att många fler smitare kommer att köra runt på våra vägar, och i förlängningen kan det betyda att det blir farligare trafik, säger Tom Bjerver, vd för Motorförarnas helnykterhetsförbund, till Rapport.

Vad tycker poliserna som ska kontrollera att fordon är skattade och besiktigade då det blir svårare att kolla?

Rent spontant kan man dra en parallell, gällande jakten på kostnader enbart för kostnadsjaktens skull, med ett närbeläget, nyss nedlagt, sågverk.

Kostnadsjakt in absurdum brukar till slut ge bett i svansen…

Mer sågverk:

“Inga jobb i sikte” (NSD)

Anläggningen är dock fortfarande intakt, det beslutet har huvudägaren Sveaskog tagit. Men hur länge det gäller vet ingen i dag.
- Jag hoppas att de inte är så oansvariga att de låter allting frysa sönder. Visserligen har de sagt att de ska varmhålla anläggningen minimalt, men det är inte så lätt att undvika att det fryser någonstans, säger Bengt-Olov Innala som hoppas att Sveaskog som störste ägare agerar.
– Hoppas att de gÃ¥r in och styr i stället för att Setras inkompetenta ledning gör det.

Rent konkret så är, och har, det varit rätt tyst från ägarnas sida, i alla fall vad man som vanlig f d arbetare får information om.

Skulle vara intressant att veta vad ägarna vill egentligen…:roll:

En tidning skickar dom fortfarande åt mig, men den handlar mest om träd och i slutänden är dessa mer intressant kvistade, apterade och gärna sönderdelade till plank och brädor juh! :mrgreen:

Sen att svaret pÃ¥ förra numrets “dolda ord” i korsordet var “Tallbarr” gör mig konfunderad dÃ¥ jag inte har nÃ¥got minne alls över just ordet “tallbarr”…

Och ändå skickade jag in ett svar! :shock:

Eller sÃ¥ minns jag sÃ¥ j-dra dÃ¥ligt…

Nåväl.

“Volvovarsel pÃ¥verkar även Norrbotten” (SR Norrbotten)

Volvo i Sverige varslar 2 700 anställda om uppsägning i den ekonomiska krisens spår. Bilindustrin är en mycket konjunkturkänslig bransch och det sätter även märken i Norrbotten. Ett av Luleås största företag är Gestamp Hardtech, som tillverkar bildelar för bland annat Volvo. Där finns i dag en oro. Markel Jonsson, marknadschef på Gestamp Hardtech, utesluter inte uppsägningar.

Marknadsekonomi heter det, samma marknadsekonomi som i förlängningen tillåts lägga ner sågverk som bevisligen gick bra, och att 2700 varslas av Volvo är tråkigt och sen att det även sätter märken i Norrbotten och i förlängningen kanske ända hit till Ön är än mer tråkigt, men vad göra?

“Bara ge sig ut och söka nytt jobb” sades det Ã¥t oss när vi gick pÃ¥ pumpen, sÃ¥ att säga, och med nötskrikans “bevingade” ord, att “vi ska bli som flitiga bävrar” i minnet sÃ¥ hyser nog alla hopp om framtiden!

Bara att gilla läget alltsÃ¥. Tyvärr…

Och apropÃ¥ Volvo sÃ¥ Ã¥kte ett Volvotändstift nyss i Sverkers soptunna i “Plus” dÃ¥ det verkar att mittelektroden lossnat pÃ¥ ett flertal stift…och med en mittelektrod i motorn blir det inte bra, om man inte har en makalös tur…

Tur att man inte har en Volvo… (avd. “glädjas Ã¥t det lilla i livet”!) :wink:

Minns plötsligt en V8:a jag hade för mÃ¥nga Ã¥r sedan, som plötlsigt började lÃ¥ta: “knack-knack-knack” hela tiden och mycket fortare.

Det visade sig vara nÃ¥gra smÃ¥, oidentifierade metallbitar i en cylinder, bitar som inte verkade komma nÃ¥gonstans ifrÃ¥n…

Och reda pÃ¥ detta fick man aldrig, men jävligt lät det och “ständstiften” var det inte… :???:

Nåväl.

Sator, “World”

4 comments

  1. Kråksimuleraren

    Kolla sidan 3 i den där Kubiken, där uppe i vänsterspalten finns en blänkare om den fantastiska “Talldieseln” som SunPines skall tillverka, bränsle till 100 000 fordon per Ã¥r…… eller om man räknar lite, de skall tillverka 100 000 kubikmeter bränsle, det blir ju 100 000 000 liter. Om man dÃ¥ tänker sig att den används i lastbilar som bl.a. Volvo hÃ¥ller pÃ¥ att ta fram för just detta bränsle, dÃ¥ företrädesvis timmerbilar som gÃ¥r till PiteÃ¥, om dessa bilar dÃ¥ drar runt 5 liter milen förenklat räknat, och sedan kör minst 12 000 mil om Ã¥ret, 1000 mil i mÃ¥naden är nog inte för högt räknat. DÃ¥ räcker bränslet till 1667 bilar per Ã¥r….. en liiiiten skillnad mot 100 000 bilar, de kan ju heller inte ha räknat pÃ¥ personbilar, dieselbilar brukar väl i genomsnitt hÃ¥lla sig klart under litern milen nu för tiden. Men visst lät det häftigt, undrar om det räcker till de timmerbilar som förser PiteÃ¥ med skogsrÃ¥varan?

  2. iZac

    Det kanske gÃ¥r “jämnt” upp, med bränsleförbrukning och tillgÃ¥ng pÃ¥ rÃ¥vara för tillverkning? Förhoppningsvis… 😉