“Kroklös”…

Snopet värre när man preparerar spÃ¥ret för “Barnens Vasalopp” kommande fredag och man drar den egna spÃ¥rpulkan i en tall… och rycker lös dragkroken frÃ¥n skotern! :lol:

Repstump så lång att den precis gick att knyta gjorde att man kunde fullfölja dagens övningar. Att de andra spåren var odragna var en annan fråga, som löstes med en annan repstump och en, av en farbror man känner, inlånad rem att ha som reserv utifall att.

Men remmen behövdes inte som tur var. Bara nu att hitta någon som kan svetsa ihop skoterdragkrokar. :cool:

Man får nog hänga en rejäl karbinhake, vilket man sen flygkarriären har någonstans, i skotern som reservkrok då. Eller skaffa ett gem. :mrgreen:

Att man även i morse noterade ett visst “spel” i motorupphängningen i en viss snögräsklippare gör att man har en par bultar där att dra fast.  Om det inte gÃ¥r att svetsa det med… :roll:

Så med andra ord ska man inte sitta här och tramsa utan börja greja.

Först lite mÃ¥lning av nÃ¥gra skÃ¥pluckor, men sen s k “persedelvÃ¥rd!” :grin:

SÃ¥.

Edit: 3/8-ing UNC-bultar som håller fast motorn i Stigan! :shock:

Men att Stigas “hopmonterare” satt sÃ¥ korta bultar, att det fanns kvar gängor i hÃ¥len fast bultarna var dragna i botten, är lite skamligt.

Tur nog lÃ¥g man inne med även 3/8 UNC och, hör och häpna: ett 3/8-ings gängsnitt, ej knyckt frÃ¥n nÃ¥got sÃ¥gverk som info, dÃ¥ man var tvungen att gänga “i botten” pÃ¥ bulten som byttes ut. Och en mutter skruvdes pÃ¥ bulten pÃ¥ ovansidan av just det motorfäst-örat! :mrgreen:

Jävla skitbra blev det nog. :cool:

Den andra av de främre bultarna kommer man inte Ã¥t, utan större ingrepp, sÃ¥ det spar man till säsongsskiftet för maskin, dÃ¥ man mÃ¥ste ner med hela bakre axelpaketet… :roll:

Vi ser ju.

Comments are closed.