“Klockrent”…
Vi kan fortsätta pÃ¥ nostalgispÃ¥ret en stund till…
… och blogga en tjugo Ã¥r gammal bild till.
En 65:as Amazon som gÃ¥tt igenom att flertal ägare pÃ¥ Seskarö innan geniet , som 16-17 Ã¥ring, som sÃ¥dant fick handskarna pÃ¥ den… Ett rejält hÃ¥l i motorblocket gjorde att priset blev humant och elhissarna till sidorutorna fick man med i köpet.
Givetvis var den inte blÃ¥ dÃ¥ vid inköpet, utan det kom senare. Självklart klädd med konstskinn och “18-Ã¥rstyg” s k krossad plysch i svart kulör invändigt. Samt Saab 99-stolar för komfortens skull. “Speedshift” hörde ju till ett tag, men sen monterades en kortspak samt passlig kardantunnel.
En B18 som på fordonslinjen i Haparanda borrades upp till 2 liters cylindervolym samt en i Torneå slipad vevaxel (slipning + lager var billigare än enbart lagrena i Sverige redan då!) fick bestycka motorrummet. Original B 18 topplock samt ett par SU-förgasare och en bättre begagnad K-kam till det, gjorde Seskarövägen rätt smal vid de nattliga hemresorna från Haparanda.
Men en B20-topp från 1974 (största ventilerna i originalutförande!) införskaffades som renoverades med nya ventiler, tätningar och styrningar och en tidig midsommardag i slutet av 80-talet, med världens bakis hängades över geniet, byttes topplocket, samt kamaxeln mot en ny K-kam.
Givetvis monterades nya kamdrev samt en renoverad vipparmsbrygga (från KG-volvotrimning!) på det, mest för att få upp oljetrycket lite till.
En Weber 36/36 fick sköta om bensin/luftblandningen som gjorde Ö-vägen än smalare när varvräknarnÃ¥len svettades vid 6K …
Och hur jävla bra gick inte denna kombination! Ett bottendrag av guds nåde men ändå lite lagomt med effekt högre upp i varvtalsregistret!
Ända till en ventil behagade skära fast i en styrning… troligen p g a lite för lite smörja vid hopmonteringen…
Ventilen knackades ut och skadorna putsades till och allt monterades ihop igen, men riktigt lika bra blev det inte, av naturliga skäl…
Men det funkade i alla fall.
Mittenstolpen i grillen försvann i en sammanstötning med en Ford Granada i Boden, som info, men det funkade det med…
Fälgarna var sÃ¥na där 5 ½ tum breda Amazonfälgar som till synes lackades med silver fälgbana samt svart centrum, en kombo som funkade med sÃ¥ pass mycket positiv offset dessa fälgar hade. Chassimässigt inte sÃ¥ mycket special utan “sportfjädrar” fram samt kapade rallyfjädrar bak.
Volvo 140-seriens liggande hastighetsmätare samt flertalet extra mätare i panelen…
… varav en VDO-klocka frÃ¥n 1971 som suttit i flertalet Amazoner pÃ¥ Seskarö under Ã¥rens lopp!
Klockan finns kvar i geniets ägo och kanske att man monterar in den i en viss röd folkabubbla…
… som inte bara har trasig kraftöverföring utan även pajig klocka!
Här finns sÃ¥ mycket likheter med mina första bilar att jag inte vet var jag skall börja… Jo PV -62, Ut med nästan skuren B18, in med -74 B20 med K-kam, bra sprutt i PV:n en rasad bakaxel senare sÃ¥ var den ännu snabbare 4,56:1 i stället för 4,10:1. Motorn flyttade med till 142 -71, nästa omdaning blev borrad till 92,5mm och Weber 36/36 DCD, nu med 2150cc, Fortfarande K-kam, planad topp 1 mmm, Turbocup topppackning (pga överdimensionen) StÃ¥ldrev för kammen (marindreven) och ett par M40 senare byte till M41 med överväxel frÃ¥n en Amazon. SnÃ¥l och snabb, 0.81 L/mil och 190 i toppfart (preskriberat) Kompisen borrade en tidig B20 till samma dimension och fick pressa in kolvbultarna i vevstakarna, 22mm i stället för -74:ans 24mm där överdimensionskolvarna till B21 passade direkt. Körde 142an under 20 000 mil, nu Ã¥terfinns de flesta delarna i diverse nya stÃ¥l applikationer, men en del finns inom kommungränsen som reservdelar Ã¥t andra fordon.
Den där klockan med gula markeringar kommer väl från en GT-panel, en aftermarket produkt som såldes på Volvo, brorsan hade hela panelen i en ljusblå -73 142.
Det stämmer nog med klockan!
Annars är ju “K-kam och Weber 36” en smÃ¥tt klassisk kombination…
Lagom pigg, men bränslesnål även, förutom en resa en kall vinterkväll till S3 i Boden när förvärmingsslangen gått av, då frös hela första porten igen så geniet körde på andra porten enbart, med foten rätt nära golvet.
Tankmätaren gick fort, om man sÃ¥ säger…
Framme i Boden slogs en stor sup T-röd i förgasaren och varmkördes ordentligt på parkeringen och inga följdproblem efter det.