“Akku-perkele!”…
För oss har det ofta slumpat sig så att när vi bytt till en lite nyare bruksbil så har vi fått köpa nytt batteri inom ett halvår. Inte så konstigt egentligen då även bilbatterier har en livslängd och det har blivit att vi kört mycket korta körningar just vid dessa tillfällen och det belastar ju batteriet mer osv, så nya batterier borde vi veta hur man köper.
Oftast har man ju Ã¥kt till “Ojanperä” dÃ¥ priserna brukar vara rätt humana, om man sÃ¥ säger, och kvalitetsmässigt har det inte varit nÃ¥got problem, trots att man hört folk säga att just kvalitén kan vara lite ojämn pÃ¥ vissa batterifabrikat.
Förvisso bytte jag ut ett finskt batteri, som kaijkade, i Saaben för nÃ¥gra Ã¥r sedan, mot ett Varta frÃ¥n macken här i byn, men det visade sig sen att det var kabelfel i bilen och inte batteriet…
Nåväl, för en par år sedan skulle Chryslerbussen få ett nytt batteri och geniet lät visheten styra över snålheten för en gångs skull och åkte till en specialiserad batteriverkstad.
Trots att varningsklockor (vilka jag inte tänkter ta upp här) av alla olika modeller ringde både här och där så köptes ett, till synes, passligt batteri av lämplig modell och för priset ca 900 spänn!
Att batteriet inte var så lätt att få på plats i infästningen gjorde inte saken bättre, men till slut satt det där och har så gjort sen dess, ända till nyss.
Då bussfan som sådan häromdagen började visa upp knepigheter vid start, alltså flipperspelsliknande symptom på både lampor och mätare och diverse attiraljer så trodde geniet på dålig jord mellan chassi och motorblock då allt funkade sen, när motorn gick.
Men vid okulär besiktning visade sig en battericell vara tom pÃ¥ vätska…
Och en liten spricka syntes i sidan av batterihöljet… troligen har det spruckit när batteriet inte suttit som det skulle…
Och hade jag gjort som jag brukar, från början, och åkt till Ojanperä så är jag rätt säker på att man fortfarande hade haft ett batteri som funkar!
NÃ¥väl, bara kvista ner till macken och hämta ett “75 Ah Varta Prio-Bussgods” sÃ¥ var det problemet löst!
Geniet bytte ju kofÃ¥ngare förra Ã¥ret pÃ¥ Dapper Dan-bubblan sÃ¥ bagageräcket passade inte längre… Och ett bagageräcke är inte det sämsta, som flickan i vitsen sa…
… och om gÃ¥r det mesta att bygga sÃ¥… Sagt som gjort.
Rust is not a crime.
Ett rätt så rimligt antagande så kan man tänka sig att alla batterier är i stort sett lika bra eftersom vanliga bilbatterier i konsumentpris-skiktet inte bygger på någon revolutionerande teknik utan är rätt beprövad. Dock skiljer det sig i pris på marknadsföring på respektive batteritillverkare. Det skall ju betalas på nått sätt, alltså högre pris för samma skit som är billigare på biltema. Sen finns det ju skit och skit och sånt är ju större risk att hitta på just lågprisbutiker. Mitt mc batteri skulle de ha 1500 spänn på min lokala mc butik, köpte ett på biltema för 350 spänn om jag inte minns fel.
Jo.
Och hade jag köpt lÃ¥gprisalternativet hos Ojanperä hade detta blogginlägg blivit oskrivet. 🙂
Men “kioskens” utbud har funkat tidigare sÃ¥… 😉
Dock kostar det pengar som hade funkat väl till en systemkamera av digital modell! 🙂
Sitter ett nog sÃ¥ litet Hankook batteri i bilen jag köpte i vÃ¥ras, det märks även nÃ¥r man slÃ¥r pÃ¥ helljuset dÃ¥ stereon knäpper till av strömsvackan. Huri mycke amperiper var det i srysslern? (skulle även tro att det är ett “extra lätt batteri” som sitter i den som borde ha 70 amp ,men knappt har 55, storleksmässigt ser det ut som ett sÃ¥nt men….)
Batteriet som byttes ut vet jag inte hur mycket Ah det var på då det inte stod skrivet!
Men det nya är ett 75Ah, skulle tro att det gamla var nått liknande.