“Samhällsjävlainformation”…
Det handlar om en kvinna som tydligt hade avböjt reklam pÃ¥ dörren, men ändÃ¥ fick det och anmälde reklamutdelarföretaget, som fick sig en näsbränna av “Nämnden för direktmarknadsföring”.
Själv har vi avböjt reklam för många år sedan och för oss fungerar det i stort sett bra.
Det lite lustiga var att det tidigare inte hjälpte att ha en “ingen reklam tack”-lapp pÃ¥ finska dÃ¥ det ändÃ¥ kom finsk direktreklam!
Men pÃ¥ nÃ¥tt sätt sÃ¥ har det slutat komma det med. Sen att jag knappt handlar i affärer i Sverige efter deras reklam gör chansen att jag skulle handla i Finland efter deras reklam obefintlig…
Handlar gör man vid behov, inte efter inspiration.
NÃ¥väl, har tidigare, bÃ¥de i gamla bloggen och i denna, tagit upp frÃ¥gan om “samhällsinformation”, ett begrepp som flera använder sig av för att maskera sin reklam till nÃ¥got som mÃ¥ste delas ut, trots önskemÃ¥l om “Ingen reklam” pÃ¥ postlÃ¥dan!
Plötsligt slog mig tanken att jag inte pÃ¥ länge burit s k “samhällsinformation” direkt i Ã¥tervinningskassen frÃ¥n postlÃ¥dan!
Vad detta då beror på vet jag inte, men om det någonstans är gjort en förändring, på ett eller annat sätt, av detta så ska den/de som är ansvariga ha ett stort tack från oss samt från nått träd som sparas p g a minskad pappersåtgång!
Även telefonkatalogen går att avbeställa för de som så önskar.
Vi har gjort det “för länge sen” dÃ¥ pappersversionerna tenderar att lämnas i princip orörda och googla gÃ¥r ju, som alternativ.
Jaja.
Sedan jag satte upp Naturskyddsföreningens dekal “Ingen reklam tack! Men gärna samhällsinformation.” pÃ¥ vÃ¥r brevlÃ¥da har vi varit förskonade.
Det funkar så bra, att jag har fått uppmaningar från grannar att börja klistra på deras lådor också.
Jo den funkar, men man fÃ¥r klistra om den med nÃ¥gra Ã¥rs mellanrum…
Klistrade en pÃ¥ mors lÃ¥da ocksÃ¥, för nÃ¥gra Ã¥r sedan, när hon var bortrest och vi skötte postlÃ¥dan och det var enorma mängder “skräp” att ta hand om! 😯