“Olof Trätalja”…
En sak som man litegrann glömt mellan stolarna är ju den ickenyheten om var färjorna som trafikerade Seskarö fram till 1978 tagit vägen.
I bakgrunden en bro som man nog fotograferat en hel del…
Färjan “287” har en lÃ¥ng och krokig karriär kan man tycka och verkar göra sina tjänster i Kroatien nuförtiden:
Men Ã¥ andra sidan verkar den under namnet “M/S ŽIGLJEN” inte finnas med i wikipediaartikeln… sÃ¥ man vet inte… Förvisso finns det en “MF Porozina” som Ã¥rtalen i alla fall stämmer in pÃ¥…
Jaja…
“Lilla färjan”, 252, har en lite kortare och rakare karriär vad vi vet om hitintills i alla fall och förmodligen tjänstgör den ännu hos Dykab.
Sen 1978 Ã¥ker vi ju över bron när vi passerar havet, till och frÃ¥n Seskarö dÃ¥, men senast man Ã¥kte “Gul-färja” var nog 1999 över FÃ¥rösund, som info, och om jag inte missminner mig var det tvÃ¥ stycke femfiliga färjor… Lite annan trafikfrekvens än dÃ¥varande över Tiipurifjärden skulle jag vilja pÃ¥stÃ¥.
Vi säger så.
vilken kul research. Jag minns ju inte dom där färjorna speciellt mycket men jag har faktiskt funderat var dom tog vägen. 😛
Sen är det ju inte sÃ¥ mycket research dÃ¥ man varit in pÃ¥ dessa sidor tidigare men inte tänkt pÃ¥ att blogga det. 🙂
Vill du åka färja så finns ju Boheden, Rödupp och Avan att tillgå på närmare håll, alla gratis förutom resan dit!
Det Kroatiska rederiet verkar ju ha drygt 3600 fartyg så det är förståeligt om inte listan är komplett!
Jo, men jag Ã¥ker ju inte iväg bara för att Ã¥ka färja… 🙂