“Kontrollbehov”…
Ambitionen att ta naturpasset-kontrollerna i nummerordning kom pÃ¥ skam dÃ¥ man upptäckte att det skulle passeras flera kontroller idag om man skulle gÃ¥tt i nämnda ordning…
… sÃ¥ en blev en runda lite hipp som happ. Nu är ju kontrollerna inte med pÃ¥ denna kartbild, som mest ritades upp i Fugawi för att kolla hur lÃ¥ngt det blev…
6,7 km detta streck, sÃ¥ i verkligheten blev det nog lite längre att gÃ¥…. speciellt dÃ¥ man missade nr 16 och fick gÃ¥ tillbaka en bit…
Kompassen ljuger inte!
… trots att en kompass togs med för att träna pÃ¥ att ta kompassriktningar, som man inte tagit sen skoltiden vill jag minnas, inte för att jag inte vet hur man gör, men man kan ju träna lite ändÃ¥…
Nr 12 hittades dock utan kompass, en kontroll som vissa sägs inte ha hittat…
Förvisso är terrängen just där rätt tät, om man sÃ¥ säger, men hittar man “naturliga gropen västra” sÃ¥ hittar man rätt snart “naturliga gropen östra”.
Vidare mot kontroll nr 13, vill jag minnas att det var, sÃ¥ togs stegen genom ett omrÃ¥de med planterad “skog”… och det ser f-n inte klokt ut!
Misstänker att det är en Contorta-plantering…men säker kan man inte vara.
NÃ¥väl…
…vädret var tillfredställande i alla fall!
Dagens Dubbel.
NÃ¥gra kontroller var tillfälligt dubblerade och just vid denna var det ingen nackdel dÃ¥ terrängen även här var lite “tät”…
F d renar finns det lite här och där, vilket man ser när man travar ute i bushen… BÃ¥de vuxna som unga djur.
För Ã¥tminstone mig välkända smÃ¥ landmärken passeras lite här…
… och där.
SGU lÃ¥gsniffar i undersökningssyfte. (Förmodligen SGU skriver jag nu, dÃ¥ Herr KrÃ¥ksimulerare gjort mig tveksam… … )
Det hade kunnat vara en naturpassare dom sökte…
Litet plan, stor propeller.
NÃ¥väl, imorgon fortsätter slipandet för att förhoppningsvis inom en snar framtid fÃ¥ färga motorhuven pÃ¥ en viss Servciemobil i en mer lämplig kulör. Sen att undersidan pÃ¥ huven färgades blÃ¥ med universalfärg frÃ¥n Ojanperä, mest för att den inte skulle vara röd pÃ¥ undersidan, är en annan sak. Och en helt annan blÃ¥färg…
Typ “glassbilsblÃ¥ x 3000″…
Men ovansidan borde bli Azurblå, om bilfärg.se gjort sitt jobb.
Vilket jag nog tror att de gjort!
Sen vet vi inte sÃ¥ mycket…
… förutom lite lördagspÃ¥pp.
Nummer 12 är funnen, efter att ha fyllt pÃ¥ kolhydratförrÃ¥den sÃ¥ att hjärnan fungerade som den ska 🙄 … sÃ¥ var det inga problem.
där ser man! 🙂
Det är ju liksom halva grejjen att man inte behöver ta dom i nummerordning, då kan man gå fel och ta en annan och bli nöjd ändå. Sen är det alltid någon jävel som gömt dom om man inte hittar rätt. Då kan man ta en annan och vara nöjd då med.
Kan du inte Seskarö snart så bra att du kan titta på kartan hemma och sedan gå till kontrollerna utan karta?
Tror att det där var kustbevakningen med sin DH Dash8 Q400, de där som inte kan landa du vet, de tog över dem av SAS när de inte ville flyga dem längre eftersom kunderna inte ville Ã¥ka, Kustbevakningen behövde samtidigt nya plan dÃ¥ deras Casa 212:or inte var sÃ¥ stadiga längre, ett kraschade ju dÃ¥ vingen vek sig vid ett “vinktillfälle”.
SGU flyger med en Twin Commander 690C med en startvikt på 4685kg, regnummer SE-GSS, dessa har normal stabilisator och är något mindre än Kustbevakningens DeHavilland som har en startvikt på 19505 kg som har stabilisatorn i toppen på fenan som den på dina bilder. Men visst var du övervakad!
Att det är nÃ¥gon som “gömt” kontrollerna finns inte i min värld utan man SKA hitta dom!
Sen har man nog nÃ¥gra vita fläckar ännu pÃ¥ Seskarökartan… sÃ¥ överallt har man inte varit ännu. Ännu. 😉
Förvisso skulle man nog hitta flertalet kontroller med att kolla kartan hemma, men man har sÃ¥ dÃ¥ligt minne att man skulle glömt de flesta innan man tagit sig ut i skogen…
KrÃ¥kis: Jaha. 😎 🙂
Nog är det en contortaplantering det där. SÃ¥na miffotallar ser man en hel del av häromkring – tyvärr. Som här.
Det var det jag misstänkte.
Men “miffo” stämmer ju!