“Världen är full av tappade sugar”…

Ofta när jag kommer fram till någon motgång, som jag inte räknat med (så mycket i alla fall), eller inte ens hade i mina vildaste fantasier kunnat räkna med skulle komma, så går det i 320 km/timmen ner i det svartaste hålet. Tyvärr.

Förvisso lättar det mot lite gråaktigt inom de närmaste timmarna, men det är ingen rolig stund fram till dess.

I alla fall sÃ¥ är “konsulter” inte värt sÃ¥ mycket i mina ögon idag, enligt min förenklade syn pÃ¥ saker och ting.

AlltsÃ¥ de “konsulter” som jag haft kontakt med just idag,  dÃ¥ det ju finns bra konsulter ocksÃ¥! (Hej Ã…sa! :smile: )

Men det ger nog sig med tiden, synd bara om snart 16 veckors utbildning skulle visa sig bli bortkastad… :???:

Jaja. Vi ser ju.

cablo

Man kan istället pyssla med annat som får upp humöret litegrann som att byta en ABS-givare i en viss Chryslerbuss då varningslampan ville lysa sen första snöslasket tidigare i år.

Men lyser mer gör den inte. :mrgreen:

Och med i alla fall lite elkunskap i bagaget  sÃ¥ brukar man inte bli glad över lampor som “lyser svart”, om man sÃ¥ säger. Fast just i detta fallet är det bra när den inte lyser.

Sen att man tyckte att remspännaren var lite kostsam visade sig vara fel när man kvitterade ut försändelsen med givaren häromdagen…

Men som sagt, funkar det så kostar det. :mrgreen:

ballonger

Vissa föreläsare får ett lite speciellt välkomnande till kursen.

Bara en sån sak! :smile:

:cool:

9 comments

  1. Knapsu

    När jag sÃ¥g bilden pÃ¥ pÃ¥sen med kablaget sÃ¥ tänkte jag skriva en kommentar om att den ser dyr ut men sen fortsatte jag att läsa och kom pÃ¥ att jag inte behövde kommentera det eftersom det framgick i texten att den uppenbarligen var rätt sÃ¥ dyr och nu har jag tydligen drabbats av nÃ¥gon extremt sällsynt och smittsam sjukdom som gör att jag inte kan sätta punkt eller överhuvudtaget sluta skriva sÃ¥ det finns nog inget annat sätt att stoppa detta pÃ¥ än att ta bössan och panga ihjäl m. . . . . . …
    😈

  2. Kråksimuleraren

    Precis den kabeln har jag problem med också, men när jag ringde och härde priset på den så konstaterade jag att jag nog först ska testa med att dra en egen ny dubbelledare parallellt med den gamla och löda in den nya mot skarvarna, med ICKE ansluten lödpenna först innan jag lägger ut dryga tusenlappen på en kabelstump

  3. iZac

    Jo, är det kabelfel sÃ¥ borde det lösa problemet. 🙂
    Huruvida vi hade kabelfel eller givarfel vet jag inte, men det funkar nu, ett antal kronor senare… 🙄

  4. Kråksimuleraren

    Min givare verkar vara bytt, men kablarna var skarvade en dm från givaren, jag bytte ut klämmskarvarna mot riktig lödning, nu fungerar den längre, men inte långt nog för en besiktning, tror felet sitter i den del av kabelns som svänger med fjäderbenet, alltså mellan fjäderbenet och innerskärmen

  5. iZac

    Lödskarvar är ju alltid bättre än klämdito, förutsatt att man skyddar mot fukt, med förslagsvis krympslang eller den s k “snabbsvetsen”.
    Alltså eltejp. :mrgreen:

  6. Kråksimuleraren

    Du rÃ¥kar inte ha kvar din gamla kabel, kanske man skulle se om den passar pÃ¥ min? Jag har förökt hitta var den gÃ¥r in i motorrummet, men den verkar dyka upp under bromservot i ett trÃ¥ngt utrymme, hur sÃ¥g det ut pÃ¥ er? Krympslang, jo, jag har hört om nÃ¥gon sorts skarvar som är bÃ¥de tenn och limfyllda, som vid uppvärmning bÃ¥de löder skarven och gör den helt tät….

  7. iZac

    Kvar är den.

    Jag vet inte heller exakt var kabeln gÃ¥r in, men “framÃ¥t” nÃ¥gonstans… :mrgreen:

    Skarvkontakten sitter bakom främre delen av innerskärmen på våran, så jag fick dra ut en plastplugg för att kunna vika ut skärmen och komma åt att ta isär kontakten.

  8. Kråksimuleraren

    Intressant, behåll den så länge, kanske ett bidrag till givaren kan komma på tal om din kabel är hel, man kan ju skarva om så att säga, min kabel går in i innerskärmen just under bromsservot, men var den tar vägen sedan har jag inte hittat än.