“Känns att jag glömt nÃ¥tt”…
“Trams sa Pilsäter” (Chrstian Engström)
Och om “Medina-rapporten” hos “HAX”.
§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§
Längre tillbaka, när man skruvade i bilar, sÃ¥ renoverade man kanske vissa saker i fordonen och dÃ¥ bytte man “allt” som kunde tänkas hänga ihop, för att vara säker pÃ¥ att grejerna funkade, men även för att slippa skruva mer i samma sak, i alla fall pÃ¥ ett tag.
Ex vis om man bytte en vattenpump så bytte man ju även termostaten, spolade ur kylsystemet osv.
Frågan är nu, då jag för ett tag sedan renoverade bromsoken i Saaben, varför jag inte även tätade om huvudbromscylindern?
Helt oförklarligt givetvis, men man fÃ¥r väl skylla pÃ¥ att man “inte tänkte pÃ¥ det”…
Men onekligen intressant att köra med en svikande bromscylinder, när man Ã¥kte idag för att hämta delar frÃ¥n “Ojanperä“.
Körstilen vid trafikljusen i TorneÃ¥ var inte riktigt som den brukar, utan mer som “väldigt, väldigt försiktig”, och avstÃ¥nden hölls rejält… mycket rejält.
Sen att det inte fanns delar hemma förrän imorgon är ett annat aber, men hade man tänkt pÃ¥ att ringa dit igÃ¥r (“utlandssamtal, det är ju DYRT!”) hade man haft delarna idag…
NÃ¥väl, vi tar “bussen” imorgon för att hämta krejerna juh.
F-n vad vissa kör nära!
Har Ivan inte ännu handla färdigt?
§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§
Har upptäckt att flera gamla klasskamrater börjat fylla “fyra-noll” och hade tänkt raljera lite över det, med betoning pÃ¥ “gamla”.
Men själv glömde en inköpt snusdosa i kassan pÃ¥ Coop idag… sÃ¥ nu börjar det…
Sen när vi kom hem skulle jag ta en kopp java och sätta mig framför datorn.
Efter nÃ¥gra minuter kom jag ihÃ¥g att den fyllda kaffemuggen stod kvar vid bryggaren… som sagt, “nu börjar det”…
Sen att jag inte kom ihåg lösenordet till kontot på Pirate Bay är inte så konstigt, men förvisso inte olösligt.
Knackade in en epostadress för att återställa lösenordet.
Det har ännu inte kommit nÃ¥got mail… och säker att jag skrev rätt adress är jag inte, men i sÃ¥ fall kan nÃ¥gon annan fÃ¥tt ett Ã¥terställningsmail.
Dunkade (nja, dunkade och dunkade…) Close but no cigar cd’n (ettan) i Saaben idag dÃ¥ det ju nu gÃ¥r att spela cd-skivor i densamma bilen, och The Solution hade man inte lyssnat pÃ¥, pÃ¥ ett tag.
Vi säger så.
Kan trösta dig med att även vi 25 Ã¥ringar kan glömma…glömde en av sönerna i stan idag. Var bara att vända tillbaks när jag kom pÃ¥ det hemma pÃ¥ gÃ¥rden. 😉 Sonen var iof glad Ã¥t det, fick vara längre stund hos kompisen.
🙂
Annars har jag glömt bilen pÃ¥ jobbet en gÃ¥ng förut… Tur att det var gÃ¥ngavstÃ¥nd.
Handtrampade du luften ur bromsarna när du renoverat bromsoken? Då sägs det att man lätt skadar packningarna i huvudcylindern då man allt som oftast inte bytt bromsvätska på många år och rost skapats i dess inre lägen, och när man luftar så trycker man ju gärna pedalen nära botten för att slippa så många öppna och stänga cykler. Jag kör med luftningsverktyg som tar luft från ett hjul. Men bytte ändå huvudcylinder sist jag bytte bromsoken bak.
Precis sÃ¥ gick det till, fast frugan trampade med foten… 😉
Har en sÃ¥n där tryckluftsspecial att trycka med i oljebehÃ¥llaren, men vi använde inte den just dÃ¥…
Du tyckte att hon behövde träningen eller? 😉 Nä, inte är denna metod med slangen helt utan fel heller, tycker det inte blir lika stumt som med pedaltrampande, men det brukar stumna till efter ett par dagar. För att fÃ¥ luften ur huvudcylindern kan man lufta ur nästan all bromsvätska och sedan byta cylindern, pressa sedan tillbaka olja med kolvarna vid skivorna sÃ¥ luftar det sig den vägen. Men det här är väl som att tipsa en astronaut om att raketen startar uppÃ¥t!:)