“Hadenäran”…
Idag för 30 år sedan invigdes Seskaröbron.
Bara en sÃ¥n sak…
Det var meningen att söka fram nÃ¥gra gamla tidningar frÃ¥n detta tillfälle, men sÃ¥ blev det inte och “det mesta blir väl inte som man tänkt sig och ingen annan kan man skylla pÃ¥”…
Bron började byggas 1976 av dåvarande Skånska Cementgjuteriet och stod klar 1978.
Den invigdes den 26/10 1978 av förre Landshövdingen Ragnar Lassinantti med frun Frida.
Bron är 495 m lång med en segelfri höjd av ca 12 m.
Föregångarna:
Stora färjan (287) som kom 1971 var 54 m lång och 9 m bred, och kunde ta 36 personbilar.
Brobygget syns i bakgrunden, söder om färjeleden.
Lilla färjan (252) som kom 1961, var 30 m lång och 9 m bred, och kunde ta 14 personbilar.
Och före det så har diverse båtar trafikerat Ön.
“Seskarö” stävar in mot Leppäniemikajen, sÃ¥gens gamla linbana i bakgrunden.
Och det kan ju nämnas att:
I december 1966 frös rännan för färjan igen och Seskarö var tillfälligt isolerat från omvärlden.
Denna bild visar matvarutransport med helikopter till Seskarö,
20/12 1966 vid vägen upp mot Henrikssonsbacken.
De senaste 30 åren har det dock fått frysa hur mycket det vill, vi har ju bilväg juh!
Det skulle nog vara bra med färja i dag, då det inte är så kalla vintrar . Men o andra sidan blir det väl kalla vintrar nu när man inte får billig ved .
Ett sÃ¥ kallat “monument 22” kanske? 😉
Detta var ett höjdarinlägg!
Gamla fina bilder och lite historieundervisning !
Plötsligt gick det inte att skriva mera???
Skulle ju berömma retrovideon ocksÃ¥! 🙂
Höjdarinlägg? ca 12 m segelfri höjd…
Glömde ju påpeka att de äldre bilderna lade jag upp tidigare på Seskarö-Hembygd.se, men den sidan gick ju i putten och bilderna försvann därifrån, men nu fick dom ju ett återanvändande!
Helikopterbilden har farsan tagit och för en gÃ¥ngs skull sÃ¥ var det skrivet datum och Ã¥rtal pÃ¥ baksidan! 🙂